KNIŽNÍ RECENZE: Diana Kutilová – Šípkové Růženky naruby a Sladký roky

0

Ahoj všichni, krásný den 🙂 Dnes se spolu podíváme na dvě krásné knížky, které jsou cílené především pro děti, ale myslím si, že udělají radost většině diabetikům 1. typu. Tentokrát to tedy nebude typická recenze, kde bych hodnotila například příběh knížky, ale spíše doporučení. Knížku Šípkové Růženky naruby jsem dostala před 2 lety od maminky k Vánocům a udělala mi velikou radost. Loni, v roce 2019, vyšlo volné pokračování s názvem Sladký roky. Obě knížky jsou od české autorky Diany Kutilové a součástí knížek jsou i nádherné ilustrace, které knihu neodmyslitelně doplňují. Ty nakreslila Tereza Kutilová a musím říct, že jsou opravdu krásné.

Šípkové Růženky narubyŠípkové Růženky naruby

Knížku Šípkové Růženky naruby jsem četla dokonce 2x. Poprvé před 2 lety, když jsme ji našla pod stromečkem a letos, když jsem si chtěla příběh oživit, protože jsem chtěla číst i pokračování. Během čtení se mi vždy intenzivně vybavily moje začátky s cukrovkou, které rozhodně nebyly jednoduché, ale je zajímavé, že člověk na spoustu věcí zapomene.

Knížka je psala velice lehkou a čtivou formou, takže si jsem jistá, že bych z příběhu byla nadšená i v mých 12 letech, kdy mi cukrovku zjistili. Knížky jsem četla v MHD nebo třeba v čekárně u doktorů, když jsem měla chvíli čas a moc mě bavily. Určitě je to tedy i super alternativa k pohádkám na dobrou noc.

Autor: Diana Kutilová

Ilustrace: Tereza Kutilová

Originál: Šípkové Růženky naruby

Počet stran: 108 stran

Rok vydání: 2018

Nakladatelství: Nakladatelství Olomouc, s.r.o.

Veselé, šikovné a do té doby zdravé Róze je jako blesk z čistého nebe zjištěn diabetes prvního typu. Prvotní šok desetileté dívky a celé její rodiny střídá snaha se s novou situací vyrovnat a naučit se s ní žít. Róza po prvním strastiplném půlroce s nemocí odjíždí na měsíc do lázní, kde potkává děti se stejnou diagnózou a zjišťuje, že životní situace některých z nich je mnohem horší než ta její. Potkává kamarády, se kterými ji spojí pevné pouto přátelství a pocit sounáležitosti v boji s nemocí, kterou jim osud nadělil.

Knížka je určena všem malým bojovníkům se životem, kteří mají sílu a odvahu poprat se se svým zdravotním znevýhodněním.  Dává jim naději, že z jakékoli nepřízně osudu mohou odejít silnější a jako vítězové. Je také povzbuzením pro rodiče, pro které je přijmout skutečnost, že jejich dítě onemocnělo, často nejsložitější.

Sladký roky

Knížka Sladký roky volně navazuje na první díl. Rozhodně ale příběh pochopíte i bez předchozího vyprávění. Myslím si, že jsou obě knížky vhodné nejen pro diabetiky, ale také pro jejich kamarády, sourozence nebo třeba učitele, protože knížka pomůže snadněji (a velice nenásilně) pochopit to, co děti s cukrovkou zažívají.

Autor: Diana Kutilová

Ilustrace: Tereza Kutilová

Originál: Šípkové Růženky naruby

Počet stran: 120 stran

Rok vydání: 2019

Z hlavní hrdinky Rózy a jejích kamarádek Simony a Zdeňky se staly třináctileté slečny, které žijí jako všichni ostatní teenageři školou, kamarády a spory s rodiči. Navíc se musí vyrovnávat se svojí diagnózou, která v tomto věku kriticky ovlivňuje jejich život. Toto životní období, které je náročné nejen pro ně, ale také pro celou rodinu, se bez laskavého nadhledu a ironie snad ani přežít nedá.

Proto lehce ironický název Sladký roky, který stejně jako u prvního dílu pochopí především ti, kterých se sladká diagnóza týká. Kniha je ale určena i všem ostatním, kteří se o tématu diabetes prvního typu u dětí chtějí zábavnou formou dozvědět více.

Jsem moc ráda, že existují příběhy, které pomohou dětem se s nelehkou diagnózou alespoň trochu seznámit a skamarádit. Mě ze začátku nejvíce pomohli diatábory, kde jsem viděla, že v tom nejsem sama a že se dá s cukrovkou v pohodě sportovat a žít vlastně skoro stejně, jako před zjištěním. Knížky tedy rozhodně doporučuji, jsou skvělé a jsem moc ráda, že jsou součástí mé knihovny. Dianě i Terezce moc fandím a přeji s knížkami hodně úspěchu. Dokonce se chystá i 3 díl, na který se moc těším. Už jste knížky o cukrovce zaznamenali?